مراسم پیر شالیار محتویات پیرشالیار مراسم جشن منابع پیوند به بیرون منوی ناوبریاستانداری کردستان، جشنها و مراسم خاصاز پیرشالیار، خبرگزاری مهرو
پاوهپاوهبلهبزانخانقاهداریاندرموردریوهدشهکمادرهگلالمزرعه دوآبملاندرهنجارنوریابهیرویورابندرهتازهآباد مرکزیچوریژیدرهبیاندوریسانسرکرانشمشیرنسمهبانهورهباینگانانجیرکباغیباورولپشتنیجهتیندگاسیابدگاگادودانزردوییزیسفیدآبسیمانگوریگورلشکرگاهمرهمارانمزرعه موستانهرتاورامچهآریتبلهایساتیاریسریاسلاران سفلیلاران علیامزیدیمیرعبدلیزرینچیامیواننودشهنوسودبنروبیدروازتشارحجیج بزرگحجیج کوچکدزآورزبارزلتهشرکانشیخانکیمنهگیلدانمزرعهبنرونروینیسانههانیگرملههانیوزوزلیبیدمیریپناهگاه سنگی لشگرگاهچشمه بلچله خانه هجیجحوض خانه هجیجسراب هولیرودخانه زمکانرودخانه سیروانرودخانه لیلهغار سنگی حسین کوهکنکوه آتشگاهکوه شاهوکوه ماکوانمحوطه چشمه گرماب هیرویمنطقه توریستی میگورهآرامگاه سلطان اسحاقآرامگاه سید محمد اصفهانیآرامگاه سید عبیداللهامام رضامراسم پیر شالیارمسجد جامع پاوه
آیینهای ایرانیاورامانجشنهای یارسانجشنهای کردی
هورامانشیخ عبدالقادرگیلانیماموستاعبدالکریم مدرسهجریبخارااورامان تختقربانیدفهااستانداری کردستان، جشنها و مراسم خاص
مراسم پیر شالیار
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
مراسم پیر شالیار در روستای هورامان (اورامان تخت) کردستان، هرسال در نیمه زمستان برگزار شده و عروسی «پیر شالیار» در سه روز جشن گرفته میشود. آرامگاه پیر شالیار که از مریدان شیخ عبدالقادرگیلانی بودهاست در انتهای جاده آسفالته اورامان قرار دارد. این مراسم شامل ذبح دام قربانی، دف زنی، خوردن آش مخصوص، و شبنشینی و تهلیل گفتن و دعا (ذکر)است.
محتویات
۱ پیرشالیار
۲ مراسم جشن
۳ منابع
۴ پیوند به بیرون
پیرشالیار
در نقل مردم هورامان معروف است که اسم پیرشالیار سید مصطفی بوده و ازسادات هستند. در شجره نامهٔ معتبر سادات روستای کلجین که خود را نوادگان پیرشالیار میدانند نسب وی چنین آمدهاست:
سید مصطفی، ابن سید معروف، ابن سید بابیل، ابن سید مسعود، ابن سید سلیمان، ابن سید فضل الله، ابن سید محمد، ابن سید محمد، ابن سید حسین، ابن سید احمد، ابن سید علی العریضی، ابن سید (الامام) جعفر صادق، ابن الامام محمد باقر، ابن الامام زین العابدین، ابن الامام حسین، ابن الامام الهمام علی ابن ابی طالب و فاطمه الزهراء ، ورده الرسول المختار سیدنا.
که با احتساب این شجره نامه و همچنین حضور درحلقهٔ مریدان شیخ عبدالقادر گیلانی که تاریخ نگار کُردماموستاعبدالکریم مدرس در کتاب(( بنەماڵەی زانیاران)) به آن اشاره کردهاست وی در سدهٔ ۶ هجری زندگی کردهاست.
از جمله این کرامات که دربارهٔ او روایت میکنند ماجرای شفا یافتن «شاه بهار خاتون» دختر شاه بخارا است که «پیر شالیار» به لطف خدا او را شفا میدهد. ماجرا از این قرار بودهاست که «شاه بهار خاتون» کر و لال است و تمام طبیبان از مداوای او عاجز می مانند تا اینکه آوازه «پیر شالیار اورامی» به بخارا میرسد. پادشاه بخارا هم شرط کردهاست که هر کسی دخترش را شفا دهد او را به عقد وی درمی آورد؛ بالاخره عموی پادشاه با عدهای از اطرافیان پادشاه به سمت اورامان به راه می افتند تا دختر را به نزد «پیر شالیار» ببرند. وقتی که نزدیک روستای «اورامان تخت» می رسند گوشهای دختر بهطوری آنی شنوا می گردند و وقتی هم به نزدیکیهای خانه «پیر شالیار» می رسند صدای نعره دیوی توجه آنها را جلب میکند و سریع دیو از تنورهای که هماکنون اهالی به آن «تنوره دیوها» می گویند و نزدیک خانه «پیر شالیار» هست، بر زمین می افتد و کشته میشود، در این اثنا زبان «شاه بهار خاتون» هم باز میشود و شروع به صحبت کردن میکند. پادشاه دخترش را به عقد وی در میآورد و مردم جشن عروسی بزرگی برای پیرشالیار و بهار خاتون برپا میکنند که مراسمی که امروز برگزار میشود سالگرد همان روز است.
مراسم جشن
شروع مراسم روز چهارشنبه است. این مراسم سه روز به طول می انجامد. از همان صبح روز اول دامدارانی که دامهای خود را برای قربانی در این مراسم نذر کردهاند دامهای خود را به جلو در خانه پیرشالیار میآورند تا به دست متولیان مراسم ذبح شوند. پس از ذبح قسمتی از گوشتها را به عنوان تبرک در بین مردم پخش میکنند و بعضی از آن را هم برای غذای مراسم به داخل خانه پیر انتقال می دهند.
بعد از ظهر دفها را برای لحظاتی دیگر آماده میکنند. نزدیکیهای ساعت ۲ الی ۳ مراسم شروع میشود. و نوجوانان و جوانان و پیران دست در دست هم زنجیرهای بزرگ تشکیل می دهند و با تسلسل جسم و درون اتحاد و همبستگی همیشگی خود را به نمایش می گذارند. در حین این رقص شادی (که به نوعی رقص عرفانی هم هست) عدهای دف می نوازند و عدهای قصیدههایی در مدح پیامبر و ... می خوانند و گروه بزرگ رقص هم لفظ جلاله الله را زمزمه میکنند. در این سه روزه مردم هورامان تخت تمام کارهای خود را تعطیل میکنند و فقط و فقط وقت خودشان را در این جشن باستانی صرف میکنند.
غذای مراسم (آش جو یا "هولوشینه تشی") همان غذایی است که ۹۵۰ سال پیش در مراسم پیر شالیار پخته شدهاست. بعد از خوردن غذا مردم به خانههای خود می روند و غذایی که اضافی است به خانهها می برند تا سایر اعضای خانواده به عنوان تبرک از آن بخورند.
درروز آخر (بر خلاف دوروز پیش از آن که تا عصر مراسم برپاست) مردم تا شب به رقص می پردازند و ساعاتی از شب را نیز در خانه پیرشالیار میگذرانند (که به این شب (شب نشست "شه وونیشتی") گفته میشود. در این شب سخنرانان به سخنرانی درمورد پیر شالیار و بحثهای مذهبی و عرفانی می پردازند .بعد از آن سرودی یا قصیدهای خوانده میشود و پایان جلسه با دعا ختم میشود.
در این مراسم از باغ پیرشالیار گردوهایی چیده شده و برای اهالی فرستاده میشود.[نیازمند منبع]
منابع
استانداری کردستان، جشنها و مراسم خاص
[بنەماڵەی زانیاران ماموستا عبدالکریم مدرس]
پیوند به بیرون
- از پیرشالیار، خبرگزاری مهر
ردهها:
- آیینهای ایرانی
- اورامان
- جشنهای یارسان
- جشنهای کردی
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.240","walltime":"0.310","ppvisitednodes":"value":3505,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":131631,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":13781,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":18,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":0,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["145.50% 317.030 11 الگو:Navbox","100.00% 217.886 1 -total"," 65.82% 143.417 7 الگو:Navbox_subgroup"," 49.83% 108.566 1 الگو:مدرک"," 47.99% 104.572 1 الگو:موضوعات_شهرستان_پاوه"," 38.93% 84.825 1 الگو:ثابت"," 32.69% 71.224 2 الگو:گرداننده_رده"," 11.99% 26.124 1 الگو:Nocat"," 9.38% 20.441 1 الگو:Ambox"," 4.82% 10.501 7 الگو:سخ"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.068","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2575548,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1238","timestamp":"20190409124549","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":109,"wgHostname":"mw1274"););